5-2 Kuren – Lær hvordan fastekuren virker

Hvad er 5:2 kuren?

Dette er fastekuren alle snakker om og som er meget omtalt i medierne for tiden. 5:2 kuren går kort fortalt ud på, at du skal gennem 2 dages faste på en uge og gentager dette hver uge, indtil din ønsket vægt er nået.

Fastekuren giver ikke kun effektivt vægttab, men mindsker også risikoen for diabetes 2, modvirker forhøjet kolesterol, skærper hjernen og giver dig forlænget levetid.

52 Kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere

“Tab dig, bliv sunder og lev længere” sådan lyder titlen for bogen “5:2 Kuren” som er skrevet af Michael Mosley og Mimi Spencer.

Michael Mosley er udvikler af 52 fastekuren og forfatter af selve bogen, i samarbejde med kost forfatteren Mimi Spencer. Selve diæten kommer fra dokumentaren “Eat, Fast And Live Longer” som også er produceret af Michael Mosley. Dokumentaren blev vist på BBC og vækkede opsigt verden over. Derfor besluttede Michael Mosley og Mimi Spencer at udgive bogen, som hurtigt blev til nr. #1 bestseller i bla. England. Efterfølgende er bogen så blevet oversat til Dansk. Du kan købe et eksemplar af 52 kuren her, som udkom d. 7 Aug. 2013.

2 dages faste

Selve 5:2 fastekuren går enkelt fortalt ud på, at du spiser normalt 5 dage om ugen, og holder 2 dages faste om ugen. De dage hvor du faster skal du dog ikke sulte dig selv helt, for du skal spise 500 kcal om dagen som kvinde, eller 600 kcal om dagen som mand. Fasten resulterer i flere sundhedsfordele, heriblandt lavere IGF-1, mindre risiko for kræft, som f.eks. prostatacancer.

Kort interview med manden bag 5-2 kuren, Michael Mosley

Hvorfor købe bogen?

52 kuren er forholdsvis simpel, men hvis du ønsker at få fuld udbytte af fastekuren og derved opnå højst mulige vægttab på kortest tid, blive sundere, eller undgå at føle dig utroligt sulten, for derefter at droppe kuren – Så bør du læse bogen – 52 kuren!

Bogen hjælper dig bla. gennem fastedagene uden ulidelig følelse af sult og forklarer i detaljer hvordan kuren virker, samt hvorfor den gavner din krops sundhed, dit energiniveaue og skærper din hjerne. Bogen er langt mere omfattende end dette og er derfor uundværlig hvis du vil opnå et overraskende resultat.

Bogen giver dig svar på alle dine spørgsmål og omfatter punkter som:

  • Ugentlig vægttab
  • Valg af kost
  • Undgå sultfølelse
  • Sundhedsmæssige fordele
  • Energiniveau
  • Livsstils fleksibilitet
  • Produktion af positive stoffer i hjernen
  • Længere levetid
  • Nedsættelse af risiko for kræft, diabetes, forhøjet kolesterol m.m.

Stuff til eftertanke:

  • Tilbage i 1930erne da den store depression ramte, blev folk nødt til at indtage mindre føde og derved faste, hvilket resulterede i at levetiden blandt folk steg med ca. 6 år!

5 thoughts on “5-2 Kuren – Lær hvordan fastekuren virker

  1. Lene Minel

    Jeg så 5-2 kuren i Go’ Morgen Danmark på TV2 og besluttede mig for at prøve den.. Jeg har været igang med fastekuren i 2½ måned nu og er gået fra 78 kg. til 66 kg. :-D

    Tror ikke jeg havde tabt mig lige så meget hvis jeg ikke havde læst bogen også, så sørg endelig for at læse den før i starter! :-)

    God vind til jer andre som prøver lykken med kuren ;-)

    Reply
    1. Administrator Post author

      Hej Lene, det lyder til at være et ret positivt resultat du har opnået.
      Har du også ændret dine kostvaner, eller blot skåret ned for dine kalorier? :-)

      Reply
  2. Administrator Post author

    Hej Lisbeth, tak for din feedback. :-)
    Det er helt rigtigt at faste dage ikke er så slemme hvis man udnytter sine 500 kalorier rigtigt.
    Folk bliver ofte skræmt af tanken om 2 faste dage hver uge, men de skal ikke forveksles med rigtig faste hvor der slet ikke bliver indtaget føde.

    Vi kan anbefale at dine 500 kalorier indtages jævnt over hele dagen. Dog anbefales det ikke at spise lige inden du skal sove. Yderligere er det en rigtig god idé at spise langsomt og tykke maden grundigt, derved føler du dig ekstra mæt i en længere periode.

    Reply
  3. Mette

    Er det ligemeget hvilke dage man vælger at faste- det er ikke 2 dage i streg man faster vel?
    Vh Sannie

    Reply
    1. Administrator Post author

      Hej Mette,
      Det er smartest at faste på 2 forskellige dage som ikke ligger op ad hinanden. Hvis man faster 2 dage i træk vil kroppen ikke forbrænde lige så mange kalorier på 2 dagen, fordi den begynder at vende sig til, at kroppen ikk får nok mad.

      Så i den sidste ende vil man ikke opnå helt så effektivt vægttab hvis man faster 2 dage i træk. :-)

      Reply

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *